Culturele dorpjes bekieken in Kuching - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu Culturele dorpjes bekieken in Kuching - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu

Culturele dorpjes bekieken in Kuching

Blijf op de hoogte en volg Tom & Tamar

26 Februari 2016 | Maleisië, Kuching

Hoi miertjes_

Voor de vakantiekiekjes:

Op 25 februari vlogen we in de avond van Miri naar Kuching. De vlucht duurde ongeveer maar een uurtje, dus dat was prima te doen. Vanuit de AirPort pakten we de taxi naar ons hotel een eenmaal daar aangekomen hebben we de spullen in onze kamer neergelegd en zijn we nog wat gaan eten.

De dag er op, de 26e, zijn we naar Sarawak cultural village gegaan. Sarawak is de provincie waar we in zaten en in dit cultuur dorp waren alle culturen van de provincie tentoongesteld. Je had een park grenzend aan een enorme jungle waar je allemaal verschillende hutjes had in de stijl van elke apart cultuur. In het hutje had je meerdere mensen van die cultuur die je iets uitlegden over hun gebruiken en gewoontes. Ook dansten ze en kon je voor niet al te veel geld proeven wat een traditionele lekkernij is voor hen. Ook was er een zwaardsmederij en kon je met een blaaspijp pijltjes schieten op doelen.

Deze blaaspijp werd vroeger, en misschien nu ook nog wel, gebruikt om dieren uit de bomen te knallen. Het was eigenlijk een soort open lucht museum, maar dan van een provincie op Borneo. Het was al met al erg leuk, alhoewel het echt een mainstream toeristen attractie is met allemaal van die typische toeristen. In dit park hebben we ook de eerste wilde apen gezien. We werden helemaal gek toen we ze voor het eerst zagen. Het waren makaken die eigenlijk heel vervelend zijn en die we nu (3 weken na dato) wel een beetje haten, aangezien ze je spullen jatten en agressief zijn.

In die drie weken na onze eerste encounter met deze apen hebben we er 100'en van gezien, dus zo speciaal zijn ze niet. Maar goed, op dat moment waren we geel enthousiast en hebben we er lang naar gekeken. Het was leuk om ze te zien loeren naar het eten van de toeristen.
Nadat we langs alle hutjes waren gelopen en lekkere cassave friet hadden gekregen, zijn we naar een dansvoorstelling gegaan in een theater dat bij het park hoort. Daar hebben we een heel leuke dansvoorstelling gezien, met allemaal verschillende dansstijlen van de verschillende religies in Sarawak. Deze show was erg leuk en interactief en we hebben een bepaald nummer over malaysia nog heel vaak erna gezongen.

De dag erop, de 27e, hebben we de stad zelf bekeken. We wilden eigenlijk al door naar dé bezienswaardigheid van de omgeving, Bako national park, maar omdat het de hele nacht en ochtend had geregend besloten we om te wachten. We hadden wel kunnen gaan, maar dan zou je laat aankomen in het park en door de regen zou de kans om apen te zien veel kleiner zijn.

We hebben die dag in Kuching rondgelopen en zijn de rivier overgegaan om aan de andere kant van de stad te kijken. Hier was eigenlijk niks en we raakten een beetje verdwaald totdat een local ons weer naar de ferry toebracht met z'n scooter. Daar gingen we weer naar de overkant en hebben we China town bekeken en wat gegeten. We hebben nog een rondje gelopen in de mega mall die, naast Kota Kinabalu en Miri ook in Kuching zat.