Neusapen en helse nachten in Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu Neusapen en helse nachten in Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu

Neusapen en helse nachten in Bako National Park

Blijf op de hoogte en volg Tom & Tamar

28 Februari 2016 | Maleisië, Kuching

Hi babes,

Voor piccas en filmas;

De dag erop, de 28e, regende het weer de hele morgen, maar we moesten nu echt gaan naar het national park, anders zouden we met de tijd in de problemen komen. De regen werd iets minder, dus besloten we rond een uur of 11 het er toch maar op te wagen. We gingen naar de bushalte toe en hebben de bus gepakt naar het natuurpark toe, wat ongeveer een uurtje duurde.

Daar aangekomen moesten we een bootje pakken naar het national park toe, want dit lag nog zo'n 15 km van de park headquarters vandaan. Daar ontmoette we Gianni en Anna, twee Duitsers die voor een paar weekjes op Borneo waren. We raakten al vrij snel in gesprek en eenmaal aangekomen besloten Tamar en ik om net zoals zij twee nachtjes te blijven op het park, zodat we samen een aantal tochten konden gaan maken. We hadden beiden al een aparte accommodatie geboekt voor 1 nacht, wat goedkoper had gekund door te combineren. We besloten om de dag erop met z'n 4'en 1 kamer te delen.

De boottocht was leuk en we zagen nog twee kleine krokodillen. Onderweg begaf de motor van het bootje het nog, zodat we midden op zee nog van bootje moesten wisselen.

Toen we aankwamen was het eb, dus moesten we nog een stuk door de zee naar het park lopen. Toen we naar onze accommodatie liepen zagen we al een aantal makaken en bebaarde zwijnen. Dit zijn de zwijnen zoals we ze in Nederland kennen, maar dan vriendelijk (of althans niet schuw) en met een baard.

Nadat we alle 4 de spullen hadden gedropt in de bungalow, zijn we samen een jungle tocht gaan maken naar de beach aan de andere kant van het park, wat een schiereilandje was. De trip duurde ongeveer 5 uur en was heel divers, omdat we door de jungle liepen en over zand en steenvlaktes. We hebben gepraat en het was heel gezellig met onze nieuwe Duitse vrienden. Eenmaal op het strand aangekomen hadden we veel gezweet, dus dropten we onze tassen om een beetje in de zee te pootjebaden. Je mocht er niet zwemmen, omdat er krokodillen schenen te zwemmen, dus deden we dat ook maar niet. We hebben daar over de rotsen gelopen en wat leuke dieren gezien, zoals waterspringers.

Ik weet de naam in het Nederlands niet helemaal, maar dit zijn beesten die als Jezus over het water kunnen lopen. Toen we in de verte onze spullen zagen staan, zagen we dat er een makaak bij zat. Er werd je al verteld dat je goed op je spullen moest letten ivm de makaken, maar we hadden niet verwacht dat ze het stand op zouden komen om ons eten uit onze rugtassen te stelen. We renden terug en zagen dat de aap ook weer de jungle in vluchtte. De aap had 1 vak van Toms tas open gemaakt, maar het eten zat in het andere vak, dus had de aap een gat gebeten van het ene naar het andere vak om het eten te stelen. Hij had al een banaan half door het gat heen weten te krijgen en had waarschijnlijk ook al wat koekjes gegeten. Alles was met veel geweld gedaan, dus de bananen waren een smurrie geworden en de koekjes waren verkruimeld.

Hierna zijn we terug gelopen en hebben we in de avond samen wat gegeten en besloten we vroeg naar bed te gaan, aangezien we besloten hadden om de volgende ochtend weer vroeg op te staan, vanwege het feit dat de kans dat je de bedreigde neusaap zou kunnen zien dan groter zou zijn. Die nacht sliepen we echt mega slecht door de geur in de vieze accommodatie. Het schimmelde overal en er liepen mieren en andere beestjes door je bed en de kamer. Ook was het er loeiheet doordat we alleen een ventilator hadden en daarnaast was het heel vochtig. We hadden dus erg slecht geslapen die nacht, waardoor we besloten om iets later dan gepland op pad te gaan om nog even te kunnen slapen.

Die dag maakten we de Tour naar een strand waar de kans dat je de neusapen zou zien heel groot zou zijn. Onderweg kwamen we al snel kleine groepjes mensen tegen die dezelfde route liepen met gidsen. Dat was een bonus voor ons, zodat we gratis mee konden lopen en dat we alles konden zien wat de gidsen aanwezen. Hierdoor vonden we al snel de neusapen die erg schuw hoog in de bomen zaten. Na verloop van tijd kwamen ze iets verder naar beneden in de takken en sommige liepen zelfs over de grond heen. Uiteindelijk stonden we onder een neusaap groep die 5 meter boven ons in de bomen zaten. Dit was erg bijzonder om te zien! Nadat we de apen hadden gezien hebben we de route afgelopen en kwamen we uit in heel mooie baai. Hier hebben we even rondgelopen en besloten we dat we verder wilden gaan lopen naar een andere route toe. We wilden naar een waterval toe die op 3 uur lopen van ons vandaan zat. Dat was best pittig aangezien je dan ook nog drie uur terug moet.

We besloten te gaan lopen en kwamen er al vrij snel achter dat we toch wel moe waren geworden van de eerste trek. Toch liepen we door. Door de jungle heen, over zandvlakten en stenen hier. Door waterplassen en kleiheuvels. Het was een leuke toch, maar wel echt heeel warm en we zweetten heel erg veel. Ook waren we op een gegeven moment erg vermoeid en zagen we al op tegen de terugtocht, want elke stap die je zette richting de waterval moest je ook weer teruglopen. Toch zijn doorgelopen en toen we aankwamen bij de waterval hebben we lekker gezwommen. De rotsen waren er wel erg glad, dus gleden we een aantal keer uit. Het ging allemaal goed, maar een andere jongen uit een andere groep had zich ernstig kunnen bezeren. Hij gleed uit over een rots en viel toen het water in. Doordat er een harde stroming stond, kon je niet zien hoe diep het water precies was. In z'n val besloot hij een bommetje te doen, wat dan het domste is wat je kan doen onderhand. Hij had alles kunnen breken, maar het was gelukkig voor hem diep genoeg.

Nadat we waren afgekoeld, moesten we echt terug lopen anders zou het donker worden. We hadden hernieuwde energie gekregen door het frisse water, zodat we binnen een uur al weer terug waren bij de HQ. Dat was wel een groot verschil met de heenweg die 3 uur duurde, maar toen waren we ook echt kapot.
Op de terugweg hebben we nog een zwangere groene adder gezien. Deze beesten zijn levensgevaarlijk en een beet zouden we niet overleefd hebben. Maar deze adder zat blijkbaar al dagen rustig op z'n tak, dus vormde verder geen gevaar. Ook hebben we nog een paar andere slangen gezien, maar dat waren maar kleine, ongevaarlijke slangen.
Eerder op de dag hadden we overigens ook nog een flying lemur gezien. Dit beest zat te slapen in een boom, omdat het nachtbeesten zijn. Dit beest is eigenlijk gewoon een vleermuis, maar dan 10 keer groter.

Toen we vlakbij de HQ waren op de terugweg van de waterval, zagen we een groep van rond de 10/15 neusapen van boom naar boom springen, vlak langs ons heen. We waren helemaal gelukkig, want deze groep neusapen waren totaal niet schuw en zaten op 2 meter van je af rustig in de boom. Af en toe zaten ze op een bruggetje naast de bomen. Het was heel leuk dat je deze unieke beesten, die je alleen op Borneo hebt en ook nog een zwaar bedreigd zijn, van zo dichtbij kon zien. We hadden echt geluk!

Later bleek dat zowat alle dieren rond de headquarters schenen te zitten. Wij hadden heel leuk uren lange wandelingen gemaakt door de jungle en bijna niks gezien, terwijl alle beesten rond de accomodaties waren. Je kan dus beter de hele dag met je biertje voor je huisje zitten dan zie je veel meer dan tijdens de jungle tochten! Je ziet dan niet de mooie natuur, maar toch, wel alle dieren.
Die avond zijn we met z'n 4'en weer wat gaan eten. We waren wel uitgeput na de lange dag, maar besloten toch mee te doen aan de night Tour. Aangezien je veel dieren hebt in het park die 's nachts leven, is dit ook erg leuk. De dag er voor hadden mensen een python van 2 meter lang gezien, dus we wilden echt heel graag de night Tour doen. Meer mensen kwamen op dat idee nadat ze hadden gehoord van de python. De vorige dag liepen 3 mensen mee met de Tour (toen ze de python zagen), nu waren het er rond de 15. Weg kansen op alle dieren dus!
We zagen dus niet echt de dieren waarop we hadden gehoopt, maar zagen toch wel heel veel spinnen (waaronder de tarantula), kikkers, een schildpad en vast nog wel wat dieren. Ook zagen we takken met daarin een lichtgevende bacterie, zodat dat licht gaf in het donker. Al met al was het toch een geslaagde Tour!

Hiernazijn we gaan slapen, wat weer een hel was. De volgende morgen besloten we om niks bijzonders qua tochten meer te maken, aangezien we door hadden dat alle dieren rond de HQ zaten. We zagen wederom de neusapen en allemaal makaken. Dit was weer erg leuk!

Onze boot ging om 13:00 weer richting de uitgang van het park en eenmaal daar aangekomen zijn we teruggegaan naar Kuching. In Kuching hebben we onze backpacks op gehaald die we bij het hotel hadden achtergelopen voordat we naar Bako gingen. Wat grappig was dat het hotel net van eigenaar was veranderd, dus hoefde we 1 overnachting niet te betalen, omdat die nieuwe toch van niks wist. We hebben wat gegeten en zijn naar de AirPort gegaan om het vliegtuig te pakken naar Kuala Lumpur.