Rondhupsen door Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu Rondhupsen door Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu

Rondhupsen door Sa Pa

Blijf op de hoogte en volg Tom & Tamar

18 Mei 2016 | Vietnam, Sa Pá

Hallo liefjes,

Voor de foto's:

Op 18 mei zijn we 's ochtends vroeg met de slaapbus naar Sa Pa vertrokken. Dit is een dorpje aan de Chinese grens in het noorden van Vietnam. Deze plek ligt hoog in de bergen en is daarom een stuk kouder dan in de rest van Vietnam. In februari kan het zelfs sneeuwen, wat op weinig plekken in Vietnam kan, aangezien het bijna overal altijd super warm en vochtig is.

De reis naar Sa Pa toe duurde 5 uur en we kwamen rond 12 uur in de middag aan. We zijn toen naar ons hotel gelopen, wat we in Hanoi al vis internet geboekt hadden. Dit hadden we beter niet kunnen doen, aangezien ze naast ons hotel volop aan het verbouwen waren. Hierdoor was het van 7 tot 7 elke dag een teringherrie, waardoor je niet echt chill in je kamer kon zijn, laat staan slapen. We kregen hier de honeymoon suite om ons een beetje te compenseren, maar dit was niet te doen qua geluid. We besloten voor het eerst in deze reis te gaan klagen over onze kamer, zodat we een andere kamer kregen. Deze kamer was een stukje minder gehorig, maar er was gigantisch veel schimmel.

Het hotel was in de bergen gebouwd, waardoor een zijkant van de kamer rots was, wat de kamer heel erg vochtig maakte. Er was dusdanig veel schimmel dat Tom hoofdpijn en Tamar ademhalings problemen kreeg.
Dit was weer niet top, waardoor we weer gingen klagen en ze ons beloofden dat we de dag erop in een ander hotel van de zelfde eigenaar geplaatst zouden worden.

Na een nacht in de schimmel te moeten slapen, zijn we die ochtend vroeg opgestaan en naar ons nieuwe hotel gelopen om daar in te checken. Meteen daarna moesten we door naar een hostel, waar we met Nederlandse meisjes hadden afgesproken. Vanuit hier zouden we samen met een gids een dagje gaan hiken. Tamar was deze meisjes op een Facebook pagina tegen gekomen en toen hadden we afgesproken om samen een gids te huren en te gaan wandelen.
De tocht was super mooi! We volgden onze gids door de bergen en rijstvelden heen, wat een erge leuke tocht was.

Onze gids was een local van een plaatselijke stam. Zij was parttime gids en werkte parttime in de rijstvelden, wat erg zwaar werk is. Onze gids was een vrouw van 27 jaar die ons veel vertelde over haar leven en de omgeving. Ze vertelde bijvoorbeeld dat elke stam een eigen dialect heeft en dat ze een stam die 5 kilometer verderop woont niet kan verstaan. Dit is dus heel erg bijzonder, aangezien je dus te maken hebt met stammen die honderden jaren alleen op zichzelf gericht zijn geweest.

Tijdens de wandeling zijn we gestipt bij de moeder van de gids die een heerlijke maaltijd voor ons had klaargemaakt. We kregen rijst, varkensvlees, bamboe, tofu en nog veel meer! Na onze maaltijd kregen we traditionele kleding, die we aan mochten trekken voor een foto. Dit was erg leuk om te doen, aangezien de kleding heel erg specifiek en traditioneel is. Foto's staan in het album!

Daarna zijn we doorgelopen naar de homestay van onze gids. De Nederlandse meisjes, die overigens super gezellig waren, bleven daar een nacht slapen, maar wij gingen die dag erop weer terug naar Hanoi, dus moesten we terug naar Sa Pa zelf. Voordat we met scooters terug werden gebracht hadden we nog gezellig gedronken met de gids, haar zus en de Nederlandse meisjes. Het was echt een super leuke dag en een heel leuke ervaring in Sa Pa!

Dikke vette kuzzz