Luieren in het lelijke Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu Luieren in het lelijke Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu

Luieren in het lelijke Laos

Blijf op de hoogte en volg Tom & Tamar

30 Maart 2016 | Laos, Don Det Tok

Hi drolletjes,

Voor de modelings:

Op 28 maart zijn we in Luang Prabang met Agatha en Peter door de stad gaan lopen. We wilde het stadje even verkennen. Het is een Unesco werelderfgoed stad, dus we hebben erg mooie gebouwen van een tijd terug gezien. Het was een heel mooi beeld, van die oude, koloniale gebouwen aan de over van de Mekong met jungle aan de overkant! We zijn vandaag bij tempels geweest en hebben lekker rondgelopen en gegeten.
Die avond zijn we gaan dineren met z'n 4'en en hebben we nog wat gedronken samen. Het was erg
gezellig met Peter en Agatha!

De dag er op, 29 maart, hadden we besloten een scooter te huren en naar de watervallen te gaan. Aangezien een scooter huren in Laos vrij prijzig is, hebben we besloten om de scooter te 'delen': Peter en Agatha gingen in de ochtend en wij gingen in de middag.
De scootertocht duurde ongeveer een klein uurtje. Toen we aankwamen en de scooter hadden geparkeerd, kwamen we eerst langs een beren opvangpark.

Dit was een erg goed initiatief en ze zorgden voor veel awareness bij het publiek, door goed aan te geven welke producten men niet moet kopen (alternatieve geneesmiddelen die gemaakt zijn van berengal die onze grote vrienden de Chinezen vaak kopen). De beren hadden een super groot mooi verblijf met.veel.klimtoestellen en spullen om zichzelf te vermaken. Hier hadden we wel een goed gevoel over en we hebben dan ook wat geld gedoneerd.

Daarna kwamen we bij de watervallen aan. Ze waren echt heel erg mooi, de mooiste watervallen die wij beiden ooit hebben gezien! De watervallen hadden helder blauw water en er groeiden veel bomen in en rond het water. We hebben hier rondgelopen en zijn uiteindelijk even gaan zwemmen. Ondanks dat het water redelijk koud was, was het toch wel lekker verfrissend, omdat je ook in Laos in een temperatuur van rond de 35-40 graden rondloopt.

Die avond hebben we de bus gepakt van LP naar de hoofdstad Vientiane. We hadden op internet al gelezen dat dit geen bijzonder leuke stad was, dus we besloten om het in een dag te doen. Op het busstation die avond, nog in LP, kwamen we een Nederlandse jongen tegen, Ruben. We kwamen met hem aan de praat en zijn met hem de week erna ook opgetrokken.
De busreis zelf was okay. We hadden een stoel die redelijk ver naar achteren kon. Het was ideaal voor mensen onder de 1,85 want je voeten zaten zeg maar onder de stoel van de persoon voor je. Alleen als je langer bent dan 1,85, zoals Tom, kan je je benen niet kwijt. We hebben dus al met al wel redelijk geslapen, maar niet bijzonder lang.

Die morgen, 30 maart, kwamen we vroeger dan verwacht aan in Vientiane. We zouden er om 6 uur in de ochtend zijn, maar we waren er al om 5 uur. Ruben was gelukkig al een keer in Vientiane geweest, dus hij nam ons mee naar het hotel waar hij de vorige keer verbleven was. We konden daar gelukkig al onze spullen achterlaten en zelfs nog douchen. Dus dat was super chill geregeld. Toen hadden we om 6 uur 's ochtends een ontbijtje genomen en besloten we er maar voor te gaan.

We waren klaar wakker en we moesten toch nog een aantal dingen zien. We kwamen tijdens het ontbijt aan de praat met twee andere Nederlandse jongens, Stijn en nick, die hetzelfde hadden als wij hadden. Zij kwamen net als ons vroeg aan en wilden ook wat gaan doen, want zij waren ook al klaar wakker.

We hebben toen met z'n 4'en een tuktuk genomen en zijn langs de bezienswaardigheden van de stad gereden. Dat waren er maar een paar, dus we waren rond 14:00 al klaar.
We zijn naar een park geweest met allemaal standbeelden van Boeddha, naar een heel oude tempel (gebouwd in de derde eeuw voor christus), naar een soort van Arc de Triumph en naar een museum over protheses (aangezien een deel van de bevolking ooit op een mijn heeft gestaan en een prothese nodig heeft. Dit komt weer door de Vietnamoorlog, die ook bevochten werd in Laos, waardoor er niet ontplofte mijnen en bommen zijn) .

Daarna hebben we de tuk tuk genomen om terug te gaan naar 'ons' hotel. Er was hier aangekomen geen controle op het zwembad, dus hebben we daar het resterende deel van de middag gechilld. We hebben toen ook nog lekker gegeten en 's avonds wat gedronken met Stijn en nick.
Toen, rond een uur of 8, hebben we de bus gepakt van Vientiane naar Pakse. Deze keer hadden we de beste slaapbus die je je maar kan voorstellen. We hadden een matras van ongeveer 2 meter breed en 2 meter lang, met van die interactieve tv-schermen die je ook in een vliegtuig hebt. We hebben toen eerst een film gekeken en daarna hebben we als roosjes geslapen, aangezien we die dag een heel druk programma hadden.

Op 31 maart kwamen we aan in Pakse, zuid Laos. Weer veel vroeger dan verwacht. We stonden al weer om 5 uur in de ochtend op het busstation. Daarna zijn we echt gestalkt door tour operators die ons van Pakse naar the 4000 islands wilde brengen. Die trip duurde nog 3 uur, maar de eerste de beste bus vertrok pas om half 8.

We moesten dus nog een paar uur overbruggen en besloten niet al meteen met de tour operators in zee te gaan en een busticket te kopen. De prijs zou dan natuurlijk lekker duur zijn en we moesten toch wachten.
Met de tijd dat we aan het wachten waren, ging de prijs naar beneden. Intussen waren er al een aantal mensen langs gekomen bij ons, die ons wel naar the 4000 islands wilden brengen. We bleven wachten en uiteindelijk kochten we een busticket 10 min voordat de bus weg ging voor 30% minder. Goede deal dus!

Hierna hadden we nog een erg vermoeide reis, aangezien we al een hele reis van 12 uur hadden gehad. We moesten ook nog van de bushalte bij the 4000 island lopen naar de Ferry terminal, om met de boot naar een eiland genaamd Don Det te gaan. Dit was ongeveer een kilometer in de brandende zon met twee backpacks om, voor en achter, dus was niet heel chill. Toen moesten we nog de bus hebben en kwamen we na een reis van 15 uur aan bij ons hotel!

Dat betekende dus ook dat we in een aantal dagen Laos door waren gecrosst, want het beviel ons niet. We zaten in het droogte seizoen, dus het hele land was verdord, al afgebrand of werd afgebrand door boeren die hun land vruchtbaar wilde maken voor de rijstvelden in het regenseizoen. Hierdoor was het landschap dus erg saai en was er veel luchtverontreiniging. Ook hadden we veel dingen die je in Laos kon zien al mooier gezien in een ander land of sloegen we een locatie in Laos over, omdat we het mooier zouden gaan zien in Cambodja en Vietnam. Laos in maart is geen aanrader dus!

De resterende dagen tot 3 april hebben we lekker gechilld op het eiland. Er was niet veel op het eiland en je herkende iedereen al na een paar dagen, omdat het zo kleinschalig was. De sfeer was erg leuk en we ontmoette veel mensen. We hebben een aantal dagen met hele groepen van rond de 10/15 man gegeten en gedronken. Voor de rest zijn we in Dondet nog een middagje gaan tuben (in een autoband de rivier over) en hebben we lekker gelezen. We zijn hier even helemaal bijgekomen na een aantal pitstops in Laos! Verder hebben we het hier heel gezellig gehad met Ruben, die hier de laatste dagen van z'n vakantie spendeerde. Ook hebben we met een heel stel Nederlanders echt leuke avonden gehad en heel veel gelachen en gezellig gedronken!

Wat wel opviel op het eiland was dat er alleen maar touroperators waren die allemaal veel te duren reizen aanboden. Dit kwam schijnbaar door de plaatselijke maffia die van elke transactie rond de 15 dollar in eigen zak stoken. Ook hadden we op internet heeeeel veeeel slechte recensies gelezen van mensen die in zee waren gegaan me de tour operators op het eiland: busreizen van 36 uur ipv 6 uur, overvolle bussen, geen airco, you name it.

Het ergste is nog dat als je met een van die reizen de grenzen over wilde van Laos naar Cambodja (zoals wij zouden doen) dat er dan mensen in de bus kwamen die je zogenaamd wilde helpen om je de grens over te krijgen. Je zou dan je paspoort moeten afstaan en rond de 5/10 dollar pp moeten betalen om zonder problemen de grens over te gaan (de grensposten zijn echt super corrupt, ze geven je boetes voor lucht). Heel veel mensen doen dan, maar vervolgens krijgen ze hun paspoort niet terug. Die mag je weer terug kopen..
Wij besloten dus om lekker alles zelf te regelen en de gok maar te wagen om zelf de grens over te gaan.