Zieke verjaardag en het zeer geliefde Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu Zieke verjaardag en het zeer geliefde Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu

Zieke verjaardag en het zeer geliefde Pai

Blijf op de hoogte en volg Tom & Tamar

20 Maart 2016 | Thailand, Chiang Mai

Hi bebe's,

Foto's en filmpies:

Op 20 maart zijn we 's middags ter gelegenheid van de verjaardag van Tamar gaan ziplinen! Dit was heel erg leuk! Het park was best wel groot met lange lines tot wel 600 m! Ook waren er dingen zoals een skateboard zipline, touwbruggen etc. die het allemaal net even iets specialer maakten dan alleen ziplinen. We hebben ruim twee uur aan die leuke draadjes gehangen en kregen daarna een lunch.

Tamar voelde zich die dag niet heel goed dus hebben we niet te veel ondernomen. We hebben 's avonds nog lekker zalmsteak gegeten en over de zondagmarkt gestruind. Hier hebben we een lamp gekocht voor Joe en Ling omdat ze zo ontzettend gastvrij zijn. Ze vonden hem heel mooi en hingen hem meteen op. Redelijk op tijd gingen we naar bed om hopelijk de dag erop wel weer wat meer te kunnen ondernemen voordat we naar Pai zouden vertrekken.

Op 21 maart wilden we 's ochtends de scooter pakken en naar de tempel op de berg rijden. Tamar voelde zich echter nog steeds niet goed en dat werd met het uur slechter. 's Middags om 16:00 vertrokken we toch met de bus naar pai. Het was een lange reis van vier uur over slingerende en steile bergweggetjes. Het bleef maar slechter gaan met Tamar en toen we even stopte was ze inmiddels echt een zombie. Dit maakte de reis er niet echt leuker op. Gelukkig heeft ze daarna even goed kunnen slapen en voelde ze zich iets beter. Wel steeg de koorts steeds meer en heeft ze 's nachts tegen de 40 graden koorts gehad. Toen toch maar het beluit genomen om wel te starten met antibiotica. De ontsteking was er namelijk al twee weken, maar totaal niet heftig en was sommige dagen zelfs geheel weg.

De volgende twee dagen hebben we niets gedaan behalve films kijken en goed uitzieken. Hierna ging het al een stuk beter en besloten we weer iets te ondernemen.

Op 24 maart huurden we een scooter en zijn we gaan touren door de bergen. Dit was erg leuk maar soms ook eng vanwege de scherpe bochten en steile wegen. Toen we aankwamen bij een uitkijkpunt zag je nauwelijks wat. Dit komt omdat het smokey season is, het is extreem droog waardoor er spontane bosbranden ontstaan en de boeren verbranden daarnaast hun akkers. Het viel nog erg mee en met ademen merkten we er niets van, terwijl je normaal echt half dood gaat. Dit komt misschien omdat het noorden van Thailand te kampen heeft met extreme droogte en de boeren daarom hun akkers niet durven aan te steken. Dit is alleen maar beter voor ons en de lokale bevolking, want normaal sterven er in dit jaargetijde zo'n 2000 mensen per maand!

Hierna zijn we doorgereden naar de lod cave, een grot meer zoals we die in Europa kennen met stalagtieten en stalagmieten. Wel was het hier super warm in tegenstelling tot Europa's grotties.

Je ging met een bamboo raft de grote kalme grot in. Het was pikdonker, maar je gids had een lantaarn bij zich. Het was wel leuk dat wij gewoon met zijn twee en een gids konden rondlopen ipv de grote groepstours in Europa.

Overal om je heen zwommen super grote vissen die het voer wat je meebracht vanaf de ingang graag wilden hebben. Ze sprongen het water uit in de hoop iets te eten te vinden. Het was leuk om veel voer op een plek te gooien zodat ze daar met zijn allen op af doken.

Na even gevaren te hebben stopte je midden in de grot om daar even rond te lopen. De grot was erg mooi alleen totaal niet goed verlicht. Het enige licht wat je had was de lantaarn van de gids. Hierdoor kon je de reusachtige stalagtieten niet goed zien en kwam de grot lang niet zo indrukwekkend over als wanneer het wel goed verlicht was geweest.

De gids boeide het allemaal niet zoveel, ze wees de creaties die leken op dingen zoals een schildpad aan en liep snel door. Ze kon ons ook niets vertellen over de grot en haar historie. Dit was wel jammer maar we hadden van te voren al gelezen dat je niet echt iets aan je gids hebt behalve licht.

Toen moesten we weer een stukje varen en kwamen we uit bij het gedeelte waar de zwaluwen en vleermuizen leven. Tot grote vreugde van ons zat de hele trap weer onder de poep. Hier gingen we naar boven en kwamen we in een gedeelte waar 2000 jaar oude grafkisten lagen. Deze hadden we ook al gezien in de Niah caves, alleen hier waren ze een stuk beter onderhouden dus dat was een pluspunt.

Hierna gingen weer helemaal terug naar het begin met het bootje. Onderweg wezen ze ons nog een grote slang aan die zich op had gerold om een stalagtiet. Wij vonden het op een python lijken, maar de gids kon ons niet vertellen welke soort het was.

Eenmaal uit de grot moesten we nog ruim 2 uur terugrijden. We besloten dan meteen door te gaan naar de Pai Canyon voor de zonsondergang. Dit lijkt op de grand canyon alleen dan in het klein. We hebben hier nog een uur rondgelopen over enge smalle paadjes langs redelijk diepe afgronden. We vonden de Pai Canyon erg mooi en avontuurlijk. Ook hadden we een mooie zonsondergang, een geslaagd dagje dus.
's Avonds hebben we nog lekker gegeten en wat rondgestruind over de markt. We hebben toen ons ticket naar de grens geboekt zodat we de oversteek naar Laos konden maken.

Echt leuk he doei love u