Apen trotseren bij de Batu Caves - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu Apen trotseren bij de Batu Caves - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu

Apen trotseren bij de Batu Caves

Blijf op de hoogte en volg Tom & Tamar

05 Maart 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hi lieffies,

Om fototjes van ons te kijken:

Op 4 maart zijn we naar de beroemde Batu Caves gegaan. Dit is een heilige plaats voor hindoeïsten 15 km van Kuala Lumpur af. Toen we aankwamen zaten er overal alweer aapjes, de makaken. Deze waren nog brutaler dan op Borneo. Je kon bijvoorbeeld een trosje bananen kopen om ze te voeren. Ze sprongen dan meteen naar je hand toe om de bananen te grijpen. Veel mensen raakten dan ook eten wat voor henzelf bestememd was kwijt aan de apen. Ze trokken het letterlijk uit je handen en achtervolgden je tot je het zelf neer zou gooien.

Wij wilden onze twee meegebrachte naanbroden echter graag zelf opeten. Omdat ze ook nog in een plastic zakje zaten werd dit een moeilijkere challenge. De apen pakken namelijk drie dingen van je af: eten, drinken en plastic zakjes. Natuurlijk zoals jullie van ons gewend zijn, zijn wij enorm sterk, heldhaftig en deinsen we nergens voor terug. Dus haalden we uit naar de apen zonder ze te raken. Groot succes want we waren een van de weinigen daar die het meegebrachte eten niet verloren in de strijd.

Hierna gingen we op weg naar de grotten. De grootste grot, de Tempel- of Kathedraalgrot, is bereikbaar via een hoge trap met 272 treden. Erg leuk als je daar vanaf zou vallen want je rolt in een keer naar beneden. Heb je haatgevoelens voor iemand dan raden we je aan om diegene te trakteren op een enkeltje Batu Caves waar jij hem of haar bovenaan per ongeluk een zetje geeft. Gelukkig vinden wij elkaar tot nu toe nog wel redelijk uitstaanbaar waardoor geen van beiden dit idee in praktijk heeft uitgevoerd.

Onder aan de trap staat een groot beeld van de oorlogsgod Murugan. Lekker kitsch helemaal in het goud. Maar wel mooi hoor!
De grot zelf vonden we niet heel veel aan en we hadden alles dan ook wel binnen een half uurtje gezien. Al met al was het wel erg leuk en raden we het vooral de skere mensen aan aangezien het gratis is en een retourtje met de trein maar een eurie is.

Teruggekomen in KL zijn we naar de Central Market gegaan. In tegenstelling tot onze verwachting was het niet een markt vol met eten etc, maar allemaal tettendure winkeltjes. Ook verkocht drie kwart hier hetzelfde waardoor we er vrij snel genoeg van hadden. Helaas hebben we hier nog ruim 2 uur moeten spenderen aangezien de hel buiten was losgebarsten. We hebben nog wat gegeten en gelukkig was het toen droog en konden we weer lekker gaan stappen.

We gingen op weg naar het Merdeka plein. Dit is een historisch plein omdat hier in 1957? voor het eerst de Maleisische vlag werd gehesen en de Engelse vlag lekker werd weggehaald, wiehiee de bitches waren vrij! Daartegenover lag een heel mooi overheidsgebouw wat gebouwd was door de Engelsen. Pretty pretty. Toen waren onze voeten moe genoeg en besloten we ze vergiffenis te geven door lekker te gaan slapen.

Op 5 maart zijn we 's ochtends eerst bustickets gaan regelen voor onze volgende bestemming: George Town. De bus zou om 16:00 's middags vertrekken dus konden we nog wat rond stappen door KL. We besloten naar het Arabische kunst en cultuur museum te gaan, wat een must see zou zijn volgens vele toeristen. Het was echt heel mooi en interessant. Vele korans, outfits en wapens vanuit de moslimgemeemschap in Azië lagen hier bij elkaar. Helaas hebben we hier geen foto's meer van door de gebeurtenis van diezelfde avond. Wel is dit echt een aanrader! Het is super goedkoop, maar 3 euro dus als je er genoeg van hebt hoef je je niet schuldig te voelen dat je vertrekt zonder alles gezien te hebben.

'S middags hebben we de bus gepakt, de reis liep op een vertraging van 2 uur na voorspoedig. Aangekomen op het busstation was het al tegen half 11. Toen doemde er nog een super leuk probleem op, we kwamen erachter dat Tamar haar telefoon gejat was. Drama dus aangezien het ding pas 3 dagen oud was. Nog lang gezocht maar helaas, nergens te vinden. Daarna reden we naar ons hotel en konden we eindelijk gaan slapen na zo'n vervelende ervaring.

Huil maar voor ons xoxo gossip girl