Beetje tempels spotten in Kamakura - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu Beetje tempels spotten in Kamakura - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Tom & Tamar - WaarBenJij.nu

Beetje tempels spotten in Kamakura

Blijf op de hoogte en volg Tom & Tamar

11 Januari 2016 | Japan, Kamakura

Hallo penispeeps,

EVEN BELANGRIJK ATTENTIE:
omdat waarbenjijnu n beetje gay is en wenig fotoruimte geeft, kan je de foto's vanaf nu lekker bekijken via deze link:

Groetjes lees hieronder het verhaal

Vandaag zijn we om 8 uur 's ochtends opgestaan, zodat we veel aan onze dag zouden hebben. Na ons even te hebben klaargemaakt, hebben we de bus gepakt naar het treinstation om daar even te ontbijten en daarna de trein te pakken naar Kamakura. Tijdens het ontbijt viel ons op dat er nog best wel veel brood te verkrijgen is, wat we niet hadden verwacht. Wel is alles ongeveer wit brood. We hebben een tosti ham/kaas/sla/mosterdsaus, broodje met ei en ham en een witte chocolade croissant gegeten.

Het was vandaag een nationale feestdag in Japan. Namelijk meerderjarigheidsdag. Dit houdt in dat iedereen die dit jaar of afgelopen jaar vanaf april 20 zijn geworden extra aandacht krijgen op deze dag. Bij deze dag hoort traditionele klederdracht. Meisjes dragen een kimono, jongens horen ook iets traditioneels te dragen, zoals een krijgerskostuum, maar tegenwoordig dragen de jongens bijna allemaal pakken. Wij zagen toen we de trein pakten naar Kamakura al allemaal meisjes in kimono's die op weg waren naar gemeentehuizen, waar ze staatsportretten zouden laten maken van zichzelf.

We zijn dus op weg naar Kamakura. Dit is de 13e eeuwse hoofdstad van Japan en was toentertijd de 3e grootste stad ter wereld. Vanuit hier regeerde de shogun over Japan voor een aantal eeuwen. Hier zijn erg veel tempels, begraafplaatsen van belangrijke personen en een reuze Boeddha van 13 meter hoog te vinden.

We kwamen aan op het station en volgde de mensenmassa, omdat we wel verwachtten uit te komen bij 1 van de tientallen tempels of de grote Boeddha. Wat op viel was dat wij de enige westerse toeristen waren. Er waren alleen maar Japanse toeristen die op deze nationale feestdag naar de heilige stad kwamen. Ondanks dat we de enige westerse mensen waren voelden we ons niet aangekeken. Dit komt waarschijnlijk voort uit de schaamtecultuur. Toch wilde 1 Japanse man een foto van ons maken. Dit deed hij op een slimme manier. Hij vroeg eerst aan ons of hij een foto van ons moest maken. Nadat hij deze foto gemaakt had, vroeg hij of hij met zijn fotocamera een foto van ons mocht maken. Dit is wel een voorbeeld van een cultuurverschil, aangezien de mensen in het Westen dit gewoon aan je zouden vragen.

Onderweg naar een van de tempels, liepen we langs veel leuke stalletjes met allemaal Japanse gerechten en snoepjes. Toen we aankwamen bij de tempel was het echt heel druk. Net zo druk als bij de Mona Lisa, waar je ook snel moet doorlopen. Er stonden allemaal bewakers die ervoor zorgden dat de menigte doorliep. Voor een bouwwerk in de tempel waren mensen aan het bidden en gooiden ze geld in een gleuf bij het bouwwerk. Omdat hier zo veel mensen stonden, moesten mensen geld over de anderen heen gooien, waardoor soms iemand met een munt tegen het hoofd geraakt werd. Hier mochten we helaas geen foto's van maken, omdat het een heilige plek is. Wat ook wel opmerkelijk is dat de Japanners bijna geen foto's maakten in Kamakura, waar ze in Amsterdam alleen maar rondlopen met iPads en foto's maakten.

Onderweg naar een volgende tempel kwamen we de eerste Westerse personen van de dag tegen, ondanks dat we al uren rondliepen. Ze stonden buiten bij een grote schaal met rijst, dat vermalen werd tot een taai deeg. Ze vroegen ook aan ons om met een soort stamper/hamer op de rijst te slaan. Hierna vroegen ze of we het wilde proeven en liepen we met de jongen mee naar binnen. Deze jongen was Carter uit Maryland, Amerika. Binnen kregen we allerlei gerechten te proeven en kwamen we aan de praat met Carter. We bleken te praten met een Mormoonse missionaris en we zaten blijkbaar in een Mormoonse kerk. Dit was in eerste instantie een beetje eng, omdat we dachten dat ze na ons te eten hadden gegeven van alles van ons wilden. Dit bleek totaal niet te kloppen en het enige in verband met religie was dat hij ons een folder mee gaf. We hebben dus gezellig kunnen praten en gratis kunnen lunchen.

Nadat we heel veel andere tempels en gedenkplaten hebben gezien, gingen we onderweg naar de Boeddha. Onderweg hebben we nog wat sushi gegeten. Het was lang lopen naar de Boeddha toe, maar onderweg zagen we nog allerlei bezienswaardigheden, zoals een dierenwinkel met allemaal puppies en kittens achter glas. Het was wel zielig aan de ene kant, want ze hadden maar een m2, maar ze waren wel echt mini en werden goed verzorgd. Hier mochten we helaas geen foto's van maken.
Bij de Boeddha was het weer heel erg druk en zagen we zowaar een aantal Westerse toeristen. De Boeddha weegt 120 ton, is gemaakt uit 30 onderdelen en is sinds de 12e eeuw al twee keer kapot gegaan. De Boeddha die wij zagen komt uit de 15e eeuw. We zijn ook nog in de Boeddha geweest.

Na de Boeddha liepen we richting de kust, aangezien Kamakura aan de zee ligt. We hebben nog over her strand gewandeld en bij een leuk cafeetje aan het strand wat gedronken. Het was inmiddels al een uur of 7, dus gingen we terug naar ons gastgezin. Onderweg hebben we nog meer sushi gekocht en 'thuis' opgegeten.
Het was inmiddels een uur of 8 en we waren helemaal gesloopt. Dit kwam waarschijnlijk nog door de jetlag. Het blijft natuurlijk 8 uur later dan in Nederland. We zijn om half 9 gaan slapen en om 6 uur waren we alweer klaarwakker. Nu gaan we ontbijten en we gaan zo onderweg naar Yokohama, om daarna bij de volgende local in Tokyo te gaan overnachten.

Keep you updated, peace out, one love, kaassoufflé in je snee.

• 12 Januari 2016 - 12:47

Papa:

Ja, ik kàn het: ontdekt hoe het werkt en met véél plezier gelezen over jullie plezier (hoewel het me wel weer bewuster maakt van jullie afwezigheid...). Fijn (en geruststellend) dat het allemaal zo goed gaat en denk maar zo: witbrood vertraagt de stoelgang dus hoeft Tom zich wat minder in allerlei bochten te wringen!! Ik hoop dat het van dag tot dag steeds interessanter-nieuwer-vreemder-spannender (-enger??) mag worden - maar nooit echt gevaarlijk: GOEDE REIS! (en knuffels), papa

• 12 Januari 2016 - 14:22

Mama:

Kamakura doet mij de hele tijd aan Kamagurka denken: een cartoonist uit België. Humor heb ik ook al voldoende in de foto's en de blog ontdekt hoor!
    Jullie playmobiel mannetjes zijn awesome!! Ik zou er een aparte facebook pagina aan wijten: De avonturen van... Heb nu al last van plastic poppetjes jaloezie!!

Fijn dat alles zo leuk is en de jetlag heeft echt wel voordelen!:Je staat overal vooraan bij als je om zes uur s ochtends wakker bent. Profiteer ervan: Zonsopgangen en de leegte heel vroeg zijn zo bijzonder!
    Lieve kusjes: Mama en An

• 13 Januari 2016 - 00:12

(Tante) Nel:

Jeetje, nog maar zo kort weg en dan al zoveel gezien en zoveel meegemaakt! Allereerst werd ik natuurlijk groen van jaloezie :-) van het feit dat jullie het noorderlicht hebben gezien. Maar ook Japan beginnen jullie al aardig te (ver)kennen. Wat een pachtige foto's hebben julie gemaakt. Tobias had ze al laten zien, maar via de link kan ik ze nu ook op m'n gemak nog eens bekijken. To en ik hebben ons wel zitten afvragen wat die gekke groene, bruine en witte bollen toch zijn. Een soort uit de kluiten gewassen Engelse drop, Bapao's die in een blik verf terecht zijn gekomen of gewoon marsepein op z'n Japans??? En dan al dat snoep (vol kleurstoffen) en het witbrood. Hoop dat jullie verder wel een beetje gezond eten. Was de koude quiche op het vliegveld nog een beetje te eten?
    Nou dag lieverds, ik mis jullie nu al, maar ben enorm gerustgesteld dat het jullie goed gaat, dat jullie zo genieten en zo ondernemend zijn. Ga zo door en laat ons vooral door jullie verhalen lekker meereizen en meegenieten. Dikke kus, Nel